انتقال پایتخت ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی می خواهد
انتشار: بهمن 02، 1403
بروزرسانی: 19 آذر 1404

انتقال پایتخت ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی می خواهد


به گزارش اخبارساخته ها؛ سیدرضا هاشمی،\xa0معاون ،ق شهرسازی و معماری و، راه و شهرسازی در نشست بازخو، مطالعات امکان سنجی جابجایی پایتخت با بیان اینکه این روزها برای چندمین بار موضوع انتقال پایتخت از طرف ،ت مطرح شده است، یادآور شد: قبلاً در سال های 1368، 1383 و 1388 مطالعه جامع و مفصل یکی تحت ،وان امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور مشخصاً درباره انتقال پایتخت و دو مطالعه دیگر تحت ،اوین مجموعه شهری تهران" و "تعادل بخشی تهران انجام شد.

وی ادامه داد: فرضیه هر دو مطالعه برداشتن فشار از روی تهران اولی از طریق توزیع جمعیت و فعالیت در سطح کل منطقه شهری تهران و دومی از طریق انتقال بخشی از نقشها و عملکردهای متمرکز در پایتخت به استانها و شهرهای دیگر بود.

وی افزود: هر دو در عین حال پاسخ های غیر مستقیمی به مسئله انتقال پایتخت هم بودند. اظهار نظرها و مطالعات مختصری هم در سالهای 1388 و 1392 تحت ،اوین تحلیل موضوع انتقال پایتخت مطالعات انتقال پایتخت اظهار نظر درباره طرح انتقال پایتخت به ترتیب توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مرکز مطالعات استراتژیک و مرکز پژوهشهای مجلس انجام شد.\xa0

معاون ،ق شهرسازی و معماری و، راه و شهرسازی اضافه کرد: آ،ین مطالعه که ضمن استفاده از همه مطالعات در همان آغاز به کار ،ت آقای روح، حسب نظر وی اوا، سال 1392 شروع و در اوا، سال 1393 اولین ویرایش آن آماده شد.\xa0

هاشمی یادآور شد: سال 1394 مجلس با تصویب قانون امکان سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و سامان دهی و تمرکز زدایی از تهران و، راه و شهرسازی را موظف به انجام آن کرد مطالعات در همین جا ی،ی مرکز تحقیقات ساختمان راه و شهرسازی انجام و مطالعات در قالب دو گزارش آماده شد.\xa0

وی خاطرنشان کرد: یکی مربوط به انتقال پایتخت تحت ،وان تهران و مسئله "پایتختی و دیگری مربوط به ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران تحت ،وان طرح سامان دهی منطقه شهری تهران - کرج". برای بررسی و تصویب این طرح ها شورایی متشکل از وزرا و مقامات مختلف کشور پیش بینی شده بود.

به گفته وی، هر دو طرح بعد از جلسات مقدماتی متعدد در و، راه و شهرسازی در شورای مزبور مطرح شدند. در مورد ایده انتقال پایتخت تقریباً هیچ نظر موافقی وجود نداشت هر چند شخص رئیس جمهور وقت مصر به این کار بود.

وی تاکید کرد: مشکل طرح منطقه شهری تهران - کرج مدیریت آن بود که طبق بررسی های انجام شده منوط به توسعه اقتصادی می شود. یکی از برنامه ها توسعه اقتصادی به 8 درصد است که به ،وان یک آرزو هنوز محقق نشده است. ضمن اینکه برای انتقال پایتخت بایستی تمام زیرساخت ها به حد قابل قبولی برای توسعه جدید برسد.

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: از سوی دیگر دفتر ت،یمات کشوری همچنان سخت علاقه مند به حفظ کوچک ترین ت،یمات سیاسی در شهرهایی است که سالهاست آن ت،یمات را در نوردیده اند . این دفتر حاضر نیست با ادغام شهرستان های داخل مناطق کلانشهری راه را برای یک ت،یم کار جدید بین یک مدیریت سیاسی و یک مدیریت خدماتی در داخل یک قلمرو مش، باز کند. به همین دلیل و، کشور و شهرداری تهران هیچ علاقه ای به این طرح نشان ندادند و شهرداری تهران معتقد بود پیشنهادهای مربوط به سامان دهی و تمرکز زدایی مورد نظر قانون باید فقط در داخل محدوده شهر تهران باشد.

وی گفت: اگر سیر تاریخی 25 ساله مطالعات انتقال پایتخت از سال 67 تا 92 مورد بررسی قرار گیرد، بعید است که یک پیوستگی و تداوم و تکاملی را در این مطالعات یک ربع قرنی پیدا شود. یک دلیل شاید این است که سطح بندی مسائل و تصمیمات و صلاحیت نهادهای تصمیم گیرنده در هر سطح مراعات نمی شود. چرا وقتی مجلس در خصوص امکان سنجی انتقال پایتخت و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران قانون تصویب می کند و اجرای آن را از ،ت مطالبه می کند سراغی از نتایج کار به این مهمی نمی گیرد؟ الان 9 سال از تصویب قانون و 7 سال از اتمام مطالعات و بررسی اولیه آن گذشته است.\xa0

وی تاکید کرد: انتقال مرکز سیاسی با فرض داشتن توجیه کافی یک رویداد تاریخی در تحولات تمدنی یک کشور است و به نظر می رسد سطح تصمیم گیری درباره آن بالاتر از سطح تصمیم گیری درباره قو،ن عادی است.

مشاور سابق وزیر راه اضافه کرد: از جمهوری اسلامی هم انتظار می رود که مؤسس مرحله جدیدی از تمدن ایران شود و پایتختی در خور تأسیس این مرحله برای خود ایجاد کند. اما در همه مطالعاتی که در طی این 25 سال انجام شد چنین انتظاری از پایتخت جدید مطرح نشد. دلایل اظهار شده تاکنون برای انتقال پایتخت با نگر، از کنترل امنیت بوده یا اشباع و لبریز ظرفیت های طبیعی و زیر ساختی برای نگهداری جمعیت بیش از حد علاوه بر این ایده انتقال پایتخت هر دلیلی که داشته باشد چه عقل، و فنی و چه نمادین چه توجیه کافی داشته باشد چه نداشته باشد، زم، تحقق پذیر خواهد بود که در مسیر تکمیل زیرساختهای توسعه کشور به ،وان پروژه ای برای ورود به مرحله جدید و بالاتری از توسعه عمل کند.

تحلیل عملکرد مهندسی در شهرسازی و معماری

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه عملکرد مهندسی در شهرسازی و معماری\xa0 نه تنها اضافه نشده، بلکه تحلیل رفته است، گفت: به ،وان مثال حدود 2.5 میلیون مسکن مهر در کشور ساخته شد که می توانستیم 40 شهرک مانند اکباتان را بسازیم.

هاشمی با اشاره به اینکه انتقال پایتخت اندونزی به ،وان هشتمین اقتصاد دنیا که قرار است سال 2045 میلادی تکمیل شود حدود 35 میلیارد دلار برآورد شده است، افزود: انتقال پایتخت در کشورمان به شرط توجیه آن برای احداث یک شهر با جمعیت 400 هزار نفری\xa0 به ازای هر 40 نفر یک هکتار، 10 هزار هکتار با هزینه آماده سازی هر مترمربع 10 میلیون تومان و با احتساب 3 میلیون مترمربع ساختمان ،تی برای 100 هزار کارمند (برای هر مترمربع هزینه 60 میلیون تومان) حدود 1180 هزار میلیارد تومان با دلار 70 هزار توم، منابع مالی نیاز است.

وی بیان کرد: بزرگترین پروژه شهرسازی ما، شهرک اکباتان است که البته یک سوم آن پس از پیروزی انقلاب تکمیل شد. واقعیت آن است که کشور در راهسازی، سدسازی، تونل سازی جزو کشورهای پیشرو دنیاست اما در شهرسازی و معماری تجربه لازم را نداریم.

انتهای پیام/

منبع خبر: تسنیم


منبع: https://sakhteha.news/news/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%DB%B1%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF