تحقیق بررسی تأثیر اضطراب بر نتایج امتحان دانش آموزان | porseshneshan
انتشار: مرداد 04، 1402
بروزرسانی: 29 آذر 1404

تحقیق بررسی تأثیر اضطراب بر نتایج امتحان دانش آموزان | porseshneshan

محمد معینی. چاپ اول. ترجمه توران مالکی. چاپ دوم. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ شهر کرج بود. ۱- با توجه به اینکه امتحان یکی از بهترین ابزار اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان است درک عوامل موثر بر نتایج امتحان می تواند در بهبود یادگیری دانش آموزان باشد و یکی از این عوامل موثر بر امتحان اضطراب می باشد که بررسی و تحقیق در این مورد برای بهبود شرایط امتحان ضروری است. از تجربه اضطراب، جدایی و غریبی کردن (اضطراب بیگانه) است که از ماههای اولیه زندگی گرفته تا نگرانی تامین معاش، تربیت فرزند و … ۴۱- وارین دایر. چه کنیم تا فرزندان خوشبختی داشته باشیم. امتحان در نظام تعلیم و تربیت مرکز ثقل اندازه گیری و ارزیابی آموزشی است برای ارتقاء و اندازه گیری میزان پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان بهترین شیوه تا کنون امتحان می باشد از دیرباز علمای تعلیم و تربیت برای ایجاد شرایط بهتر برای یادگیرندگان در هنگام امتحان تلاش بسیار نموده و راهکارهای زیادی ارایه نموده اند از آنجائیکه شرایط مختلف روانی، جسمانی و عاطفی دانش آموزان بر نتایج امتحان آنان تأثیر دارد و یکی از این شرایط روانی مسئله اضطراب دانش آموزان هنگام امتحان می باشد که تاثیرات مخرب آن از جهات گوناگون برای امتحان روشن است و بررسی و تحلیل این پدیده یکی از ضروریات نظام آموزشی کشور، برای جلوگیری از اُفت تحصیلی است و این پژوهش در پی بررسی اثرات اضطراب بر نتایج امتحان است ضرورت این تحقیق را در دو نکته اساسی می توان یافت.

پیشینه تحقیق اضطراب دانش آموزان

یکی از اساسی ترین عواملی که در بهبود و رفع حالت اضطراب زا و ترس از امتحان را که می توان در دانش آموزان تا اندازه هایی تعدیل نمود با ایجاد عواملی چون خودپنداری، اعتماد به نفس و تسلط به خود می باشد که اگر با روشهای علمی و مشاوره صحیح انجام پذیرد مسلماً بسیاری از ناهنجارها و ناآرامی ها کاسته خواهد شد. ما از امتحان می ترسیم یا دچار اضطراب می گردیم لازم است تفاوت بین این دو آشکار شود با وجودی که در بسیاری از موارد بسیاری از مردم تفاوتی بین این دو قایل نمی شوند و هر کدام را بجای آن یکی به کار می برند اما واقعیت این است که این دو نسبت به هم متفاوتند.

در سال (۱۹۷۵) اضطراب امتحان را اینگونه تعریف کرده است »اضطراب امتحان اشتغال فکری است که بوسیله خودآگاهی، شک به خود و کم ارزش شمردن خود مشخص می شود. 3- عزت نفس میزان ارزش و اعتباری است که یک فرد در زمینههای مختلف زندگی، به ویژه خانوادگی، تحصیلی، اجتماعی و جسمانی، برای خود قائل است. پس در واقع قدمت شناسایی این موضوعات روانی از جایی احساس شده که بشر میل به شناخت ماهیت خود داشته است. ۲- از آنجائیکه در مورد اضطراب و تاثیر آن بر امتحان تحقیقات کمتری انجام یافته و خصوصاً در آموزش و پرورش به این امر مهم کمتر پرداخته شده است ضرورت پژوهش این مورد با توجه به نیاز و ضرورت های یادگیرندگان قابل توجه است. در تعریف اضطراب فرق میان اضطراب و ترس مشخص گردید و گفته شد منبع ترس مشخص است و لی اضطراب ترس مبهم است اما در اضطراب امتحان فرد علی رغم آنکه درس خود را مطالعه کرده است یا توانایی مطالعه آن را دارد باز هم موقعیت امتحان او را درچار نگرانی و اضطراب می کند به عقیده فروید بعضی از تعارضات ناخودآگاه میان نهاد فرد و فشارهای تحمیل شده از خود و فراخود بوجود می آید در این حالت تهدید از درون فرد ناشی می شود و اضطراب واقعی ممکن است که بعنوان ترس توصیف شود که این ترس همان عکس العمل فرد در مقابل خطرات قابل تشخیص می باشد.

بنابراین میتوان ضعف در سازماندهی را یکی از علل افت عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان بالا به شمار آورد. دارای نمرات بالا در پرسشنامه اضطراب اجتماعی انتخاب شده. پژوهشی توسط درزی ازادبنی و همکاران (۱۳۹۸) تحت عنوان نقش واسطه ای ایمنی هیجانی در رابطه بین ادراک ریسک با اسیب پذیری روانی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق اضطراب دانش آموزان پرسش نشان اجتماعی انجام شد. هدف از پژوهش حاضر مدلیابی نقش واسطه ای ایمنی هیجانی در رابطه بین ادراک ریسک با آسیب پذیری روانی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود.

اهمیت و نقش اضطراب امر تازه ای در فرهنگ لغات روانشناسی و آسیب های روانی نیست بلکه با توجه به منابع موجود از ادوار باستان همواره مورد مطالعه و تحقیق روان شناسان بوده و هست. نتیجه گیری: باورهای فراشناختی از عوامل موثر در سلامت روانی هستند. و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می گردند، به بهبود وضعیت سلامت روانی افراد کمک کرد. ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد. می بینیم که اضطراب ناشی از موقعیت های اجتماعی که درآن مشخص از موشکافی اجتماعی دیگران می ترسد می باشد و مضطرب آن است که مبادا کاری کند که اسباب خجلت یا تحقیر او شود. موضوع اضطراب و سایر لغات روان شناسی و آسیب های روانی امری بسیار قدیمی است که سابقه طولانی دارد. ۱۲- بهرامی. هادی. روان شناسی نوجوانی. ۱۰- پروین. لارنس. روان شناسی شخصیت. اضطراب یک نوع اختلال روانی حاد است که با لرزش، هیجان شدید، تحریک پذیری، عرق کردن و غش که به صورت اثرات اضطراب معمولاً به صورت پریشانی شدید در بیمار مشاهده می شود.