درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب
انتشار: تیر 13، 1402
بروزرسانی: 27 آذر 1404

درخواست مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب


به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از و، راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست سه جانبه ایران-هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-ج، با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، پس از شنیدن توضیحات و سخنان نمایندگان دو کشور هند و روسیه در خصوص ظرفیت های کریدور\xa0شمال_ج،، به جمع بندی موضوعات مطرح شده پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به ارائه ها و نظرات مطروحه و با نگاه ویژه به مهمانان بخش خصوصی، همه متفق القول بر تقویت بخش خصوصی تأکید جدی داشتند که این تأکید بجا و درست است.

بذرپاش ادامه داد: تمامی اقدامات انجام شده و رایزنی ها، همچنین ایجاد زیرساخت ها و موافقت نامه های مربوطه با
هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه ی تجارت است.

وی تأکید کرد: با تقویت زیرساخت های موجود و ایجاد ظرفیت های جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همینطور ۱۰ کشور دیگر عضو، حدا،ر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای\xa0ذی\xa0نفعان مؤثر در کریدور\xa0شمال_ج،\xa0و بخش خصوصی به کار می گیرند.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: سرمایه گذاری مش، در بخش زیرساخت ها مورد تأکید است که چندی پیش نیز در این خصوص نشست مش،ی با کشور روسیه انجام و موضوع راه آهن\xa0رشت_آستارا\xa0پیگیری شد، همچنین با کشور هند نیز جهت مشارکت طرح موضوع شد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود، تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواستار شد و ادامه داد: در و، خارجه ایران بستر لازم برای این موضوع فراهم است، نامه نگاری ها انجام می شود که قبل از پایان سال ۲۰۲۳ این نشست را برگزار کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این موضوع جهت تسهیل رویه ها، بایستی در سطوح ،تی و حکومتی، همچنین بخش خصوصی آغاز شود.

وی تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت های موجود در دستور کار است که در این راستا در بندر چابهار، برنامه هایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت و از مجرای دریا به دریا از تکیه گاه\xa0های\xa0اصلی است که آن را در برنامه بلند مدت دنبال می کنیم.

به گفته بذرپاش در شرایط کنونی و در مسیر این کریدور حدا،ر زیرساخت های موجود را برای حمل بار فراهم می کنیم و افزایش آن به ۳۰ میلیون تن را نیز متصور هستیم.

وزیر راه و شهرسازی محور بعدی را داشتن سیاست واحد در این سه کشور و سایر کشورهای عضو کریدور اعلام کرد و افزود: در خلال سفرهای متعدد به کشورهای مختلف، بناست
سیاست یکپارچه و وحدت رویه اتخاذ شود. همچنین از سوی همه کشورها ی،ان سازی تعرفه ها و وحدت رویه سیاستی در پیش است.

مهرداد بذرپاش ضمن تأکید بر وحدت میان کشورهای عضو، اظهار کرد: کریدور\xa0شمال_ج،\xa0تجارت جه، را تحت تأثیر قرار می دهد و در صورت وحدت و یکپارچگی به سرمنزل مقصود می رسد که این سه کشور نیز به این موضوع اذعان دارند و مورد تأکید است.
محور بعدی فعال سازی بخش گردشگری و توجه به محیط زیست است که ظرفیت ها و خدمات زیربنایی این کشورها را فعال می کند و بر این موضوع صحه می گذارد که رسالت این کریدور تنها حمل بار نیست و طبیعتاً جابجایی مسافر،
آسان سازی و تسهیل، در دسترس بودن و در نهایت توسعه شبکه حمل و نقل به توسعه گردشگری در کشورها کمک شای، می کند.

وی موضوع بعدی را مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساخت های موجود دانست و بیان کرد: ایجاد زیرساخت های این کریدور و نوسازی ناوگان در حوزه های ریلی، جاده ای، هوایی و بندری ضرورت دارد و بایستی دستور کار قرار بگیرد که این موضوع کشورها را ایمن می کند و تاب\xa0آوری\xa0کشورها را در حوزه اقتصادی افزایش می دهد.

وزیر راه و شهرسازی در خاتمه با اشاره به این که این سیاست مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و ،ت جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال و ج، را\xa0مؤکدأ\xa0به ،وان یک محور راهبردی بیان کرده\xa0اند\xa0که این امر نشان از اهمیت موضوع یادشده است.

به این مطلب امتیاز دهید

<،on type="،on" id="copy-post-url" cl،="،on">لینک کوتاه


منبع: https://sakhtemanonline.com/news/%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8/