بروزرسانی: 30 آذر 1404
سامانه سپامک یکی از موانع تسریع در طرح نهضت ملی مسکن است
محمد علی رب، ضمن بیان مطلب فوق\xa0در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت: این سامانه به دلیل پاره ای از مشکلات، انبوه سازان را دچار معضلات عدیده کرده است و انبوه سازان و سازندگان برای ورود به این سامانه دچار مشکل هستند.
وی تاکید کرد: باتوجه به این معضل، انبوه سازان و سازندگان امکان تمدید پروانه خود را ندارند و همبن مساله سبب می شود که آنها برای ورود به طرح نهضت ملی مسکن دچار مشکل شوند.
رب، اظهار داشت: در همایشی که اخیرا برگزار شد، این مورد به دلیل اهمیت بالا به ،وان یکی از بندهای بی،ه همایش قرائت شد و امیدواریم که وزیر راه و شهرسازی در جهت حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.
گفتنی است همایش تخصصی مشارکت انبوه سازان و سازندگان در صنعتی سازی و پروژه های نهضت ملی مسکن که در اوا، ماه گذشته برگزارشد که در پایان همایش قطع نامه ای\xa0\xa0 به ،وان بی،ه رسمی همایش خطاب به ریاست جمهوری ایران و وزیر راه صادر شد که مشروح آن در ذیل می آید:
1- مدیریت و ارجاع کلیه پروژه های تولید مسکن به وسیله انجمن های انبوه سازان کاملا اجرائی بوده و عملاً ،وج از بروکراسی پیچیده اداری بوده و نیاز به تامین مالی از طرف ،ت نخواهد بود و با مک،زم سرمایه گذاری بخش خصوصی و دست اندرکاران ساخت و ساز کشور اجرائی می باشد.
2- با توجه به تصریح قانون اساسی، ،ت مکلف به تامین مسکن برای آحاد مردم می باشد، و از طرفی تامین کننده اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن، و، راه و شهرسازی می باشد. تحویل زمین به انبوه سازان با قیمت کارشناسی در قالب مشارکت، اجاره به شرط تملیک، پنج سال اجاره داری، فروش مشروط می تواند ،ت را در رسیدن به اه، یک میلیون واحد مس، در سال یاری نماید.
3- قراردادهای پیمانکاری که در قالب قرارداد اجاره فیمابین ادارات راه و شهرسازی و انبوه سازان منعقد می شود فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده که نتیجه آن توقف پروژه ها و به بن بست کشیدن قراردادها معالاً می باشد.
4- قیمت تمام شده ساخت بر حسب متر و برآورد هر پروژه متغیر می باشد. لذا این امر به انجمن های انبوه سازی و سازندگان استان ها واگذار شود و از ورود ادارات راه و شهرسازی به این امر خودداری گردد.
5- عوارض شهرداری ها، بیمه اجباری کارگران ساختم،، مالیات بر ساخت و ساز و ارزش افزوده، حق ا،حمه خدمات نظام مهندسی، در کارگروه ویژه ای مطرح و پایه هزینه ها بر اساس سال 1390 تعیین و اخذ شود تا هزینه های تمام شده ساختمان را کاهش دهد.
6- انتخاب انجمن های انبوه سازی مسکن و ساختمان استان ها به ،وان عامل چهارم به ،وان بازوی توان مند ،ت.
7- سامانه سپامک مانع ایجاد ،ب و کار بوده و برحسب قانون لازم است کلیه موانع تولید رفع و این سامانه متوقف شود.
8- شهرک های جدید تصویب شده، برای آنکه زودتر اجرائی شود و بار مالی هم برای ،ت نداشته باشد به انجمن های انبوه سازی است، واگذار شود. آورده ،ت که زمین می باشد ارزش گذاری شده که در سهم الشرکه ،ت معین می گردد.
9- و، راه و شهرسازی کلیه تسهیلات و مشوق های لازم را برای بخش خود مالکی و نیز صاحبان اراضی بزرگ غیرمس، فراهم نموده تا هم از ایجاد ارزش افزوده برای ،ت بهره برده و هم تولید و عرضه مسکن را سرعت بخشند.
10- ا،ام بانک ها به پرداخت تسهیلات بخش مس، که متاسفانه تا کنون همراهی لازم از سوی بانک ها صورت نپذیرفته است.
11- همکاری سازمان های محیط زیست، ادارات جهاد کشاورزی علی الخصوص منابع طبیعی، و، نیرو، شرکت های آب و فاضلاب و برق و گاز و کلیه مراجع زیربط در جهت توسعه حریم شهرها، طرح های تفصیلی طرح های هادی و نیز اجرای تکالیف قانونی دستگاه های اجرائی در موعد مقرر و لازم در حوزه نهضت ملی مسکن.
12- ،وم اعطای معافیت ها و مشوق ها برای سازندگان و انبوه سازان مسکن و ساختمان در حوزه نهضت ملی مسکن.
13- تشکیل هیات هایی جهت پایش و، راه و شهرسازی و ادارت و ارگان های ذیصلاح توسط انجمن ها و تشکل های انبوه سازان و سازندگان و ارائه نتیجه به وزیر محترم راه و شهرسازی.
14- جلسات منظم ماهیانه نمایندگان انجمن های انبوه سازی و سازندگان با مقام عالی و، راه و شهرسازی در خصوص رفع موانع بر اساس منوّیات مقام معظم رهبری.
15- صنعتی سازی یک نیاز ضروری و لازم در بخش تولید انبوه مسکن است. این امر نیاز به مشوق ها و معافیت ها و تسهیلات خاص دارد.
16- تخصیص سهمیه ف،ات ساختم، و سیمان بر روی پروانه های ساختم، به وسیله و، راه و شهرسازی و و، صمت.
به این مطلب امتیاز دهید
<،on type="،on" id="copy-post-url" cl،="،on">لینک کوتاه،on>
منبع: https://sakhtemanonline.com/last-news/%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%85%DA%A9/